Twingly statistik

26 mars 2012

Högre kilometerskatt behövs

Är verkligen kilometerskatten ett problem?

Jag funderar kring det när jag läser en insändare i tidningen Sydöstran.
Läs den! Och dra dina egna slutsatser av vad de där två moderatgökarna skriver om.

Egentligen är det mesta flum och svammel. Man kan lätt få intrycket av att lastbilarna minskat på våra vägar och att näringen är i kris.
Sanningen är att idag kör det mer lastbilar än någonsin på våra vägar. Det har väl aldrig varit billigare, heller.

Om kilometerskatten gör något dyrare, vem får då betala i slutändan?
Jo, slutkunden. Så här skriver moderaterna:
”Istället lanserar oppositionspartierna förslag, som fullt ut genomfört, riskerar öka kostnaden för den genomsnittliga svenskägda lastbilen med 70 000 kronor per år. Dessa kostnader måste de små svenska åkerierna hämta hem och notan kommer i slutändan att hamna i knäet på de svenska konsumenterna.”

Vad är problemet? frågar jag då som vanlig sketen medborgare med två års gymnasiekompetens. Dessa 70.000 kronor hur många ören blir det per kilometer och kilo? Hur mycket mer blir det för oss konsumenter?
Det är den enda viktiga frågan. Förmodligen skulle vi behöva tredubbla skatten för att få en återgång med trafik till järnvägen.

Jag frågar mina vänner när de senast såg ett godståg med vagnar. De kommer inte ihåg. Förr var det annorlunda. Då kunde man stå i sina lilla stad och gissa hur många godsvagnar som skulle dras genom staden. Åtta, eller möjligen tolv? Det var alltid lika spännande som liten grabb räkna och gissa.

Som vuxen är det lättare förutse. Nu är svaret noll godståg och lika många vagnar!

Vad som borde uppröra politiker är följande: Man står inne i en affär och vill köpa svensk frukt, äpplen. Den kostar då 19.90 kilot. Bredvid ligger en annan sort från Australien, för 6.90 kilot.
De svenska äpplena kom från en lokal odlare endast knappa fem mil bort från affären.

Här kan vi tala om något som ni politiker borde göra något åt!

Nä, be lastbilsförarna vidareutbilda sig till både stinsar, bangårdspersonal, tågvärdar, konduktörer osv. Där finns framtiden. Inte att köra land och rike runt med varor på lastbil.

Sydöstran: Insändare: Kilometerskatten

Inga kommentarer: